søndag 9. september 2012

Randis Prinsesseslott



Utviklingsprosjekt.


Prinsesseslott med Prinsesser.

I våres barnehage ville vi starte opp noe som heter prosjektarbeid.
Dette har vi nå gjort noen ganger med andre barn i gruppa, og det er virkelig stas og ha sitt egent prosjekt.Via dette prosjektet har vi egne standard skjema vi har laget selv og vi da har rammeplan flettet inn samtidig.
Vi har da da satt av ca 2 uker pr prosjekt; målet våres var att alle skulle ha vært sitt prosjekt i løpet av barnehageåret.
Og våres skjema er lagt frem på følgene måte: Hvordan jobber vi? Vi har lært? Dette sa barna.. Hva sier Rammeplan? Gullkorn/utsagn:
Og i løpet av ca 2 uker får barnet ha sin egen utstilling:) vi dokumentere med skriv, tegninger og bilder.

Som sagt er dette ett av mine store lidenskaper og ha prosjekter med barna, jeg får  en til en situasjon med barnet og vi oppnår en enda bedre kontakt med hverandre som jeg syntes er verdifullt.Og når jeg først nevner dette med en til en, så må jeg da nevne det med pacing-leading fra forelesningene vi hadde fra Nytun om Kommunikasjon og relasjonsarbeid v/ Geir Ove Mitten.
Dette er viktige nøkkler. Å møte mennesker der de faktisk er, å bli møtt der jeg er, med respekt for mitt ståsted og gir en god opplevelse av en god kontakt(skriv fra Delta om pacing leading)
Og ikke nok at vi får god kontakt med hverandre så får nå bruke fantasi og kreativiten vår som da både jeg og barnet Randi syntes er gøy:)

Jeg og Randi startet med og finne oss ett rolig sted vi kunne ha ro rundt oss, grunnen til vi gjør det på denne måten, er att noen ganger så blir det til andre barn kommer med sine egne ideer og da blir det til att barnet selv velger dette. Og da syntes jeg det er ikke barnets egent valg.For barn blir veldig fort påvirket av andre.

Randi er som sagt veldig spent og gleder seg frykelig til å begynne med prosjektet sitt.
Jeg spør henne.. Randi nesten skriker ut sitt prosjekt med stor glede: LILLA PRINSESSESLOTT MED PRINSESSER.
Først begynnte vi med og notere ned ideer Randi hadde.
Randi vil ha flagg..røde flagg.
Også må vi ha blomster utenfor slottet sier Randi..
Og det MÅ våre lilla sier Randi og ler.
Det er jeg syntes er gøy med disse prosessene er att det  ikke alltid  blir slik vi planlegger ,for vi kommer opp med nye ideer etterhver som prosjektet utvikler seg.
Vi begynner med og lete nede i kjelleren,der er det mye rart der:)
Vi fant:
Treplater
Stoff
Norske flagg
En stor pappeske.

Neste gang vi starter på prosjektet kan barnet få velge selv hvem de vil ha med seg på prosjektet.
Randi bestemmer seg for og ta med seg Kari og Hennriette.
Jentene sitter ved bordet og snakker hvordan de nå skal få ett prinssesseslott av treplatene,pappen,stoffet og pappesken.
Etter mye diskusjoner bestemte jentene seg for å lime treplatene sammen og og sette på papp.
Men vi fant ut det vart lurt og male først. Og som sagt det MÅ være lilla.
Og da må vi blande farger, Randi vet akkurat hvordan vi får fargen lilla. Vi blander primær fargene rød og blå.
Jentene blander og lager MYE lilla maling.
Jentene begynner og male og sitter og koser seg og småsnakker om ditt og datt..
Plutslig sier Hennriette: Hei.. vi kan strø på glitter på takplatene. Og så klart da blir de andre engasjerte  og sier ja... da fester glitteret seg i malingen, sin lim liksom..sier Kari.
Også begynnte jentene og klippe grønn filt til gress rundt slottet og lime rundt.
Vi måtte merke opp filten og klippe etter dette så det skulle passe.
Men slottet må jo ha vinduer sier Randi,  så blir jentene enige om og tegne vinduer på slottet, med gardiner og blomter.

Den tredje gangen vi samles for og fortsette på prosjektet velger Randi med seg Tuva,Hennriette,Kari og Linnea.
Vi snakket rundt prosjektet, studerte slottet og ble enige om vi må jo ha prinsesser.. Så skal vi ha Konge også sier Randi.
Dronning også sier Tuva..
Så vi fant ut att på slottet skal det jammen bli folksomt:D
Vi lagde prinsesser, konge og Dronning av papp, filtkuler,garn og piperensere.
Jentene lagde ansikt på filtkulene, lagde kremmerhus av pappen som kropp.
Kjolen lagde de av rosa papp som hun også fikk tegnet på.
Garnet ble til hår som de klippet opp og limte på filtkulene.
Og håret til Dronningen må være gult og Kongen sitt hår skal være rødt.
Piperenserene ble armer også lagde vi tiara av piperenserene.
Og de ble knall fine:)

Og når vi så oss ferdige kunne jentene sette seg ned og tegne sine egne prinsesseslott og prinsesser.

Til slutt gikk vi inn på internett og søkte på prinsesser..
Vi fant mange fine prinsessebilder,som jentene kunne fargelegge og klippe ut og sette i slottet.
Men vi må ha seng til Kongen og Dronninga sier Randi, så Randi ville klippe til strie til seng.

Så lagde de blomster av filt som jentene tegnet og klippet ut, og til slutt satte vi opp det noske flagget.

Så når alt var ferdig satte vi det ut til utstilling og bilder og dokumentasjon på hvordan vi gikk frem med prosjektet.
Dette stiller vi ut i gangen så alle foreldre og søsken kan komme og se på dette.
Dette er virkelig ett stort høydepunkt for barna:)
Og det som er gøy med dette er att de andre barna fikk også medvirkning i prosjektet også.
Og det var veldig gromt og leke med prinsessene og Kongen og Dronninga i slottet etterpå:)

Veldig spennende som voksen og få være med på dette prosjektet og se hvor engasjerte barna er i  å skape noe sammen.
Og disse jentene  har ingen mangel på fantasi og skaperglede:)
Morro var det.

Fokuset ved dette prosjektet er å skape noe utifra barnets interesse og meninger.
Og det er veldig viktig som voksen og være tilstede og gi rom og la barnet få føre det meste selv.
Her er det bare la barnet få slippe fantasien løs og bare henge med som et lyttende og inkluderende voksen.
Og en annen hensikt her, er att barnet kan få innkludere andre barn og dette en god start til samarbeid og skape ett godt fellesskap.
Jeg syntes det er uhyrlig viktig med samarbeid og dette er viktig att barn lærer tidlig.
I tillegg er dette en god trening på fin motorikk og logisk tenkning.
Vi har klipping liming tegning osv. dette er en god mulighet til og observere mye av utviklingen av barna, og rammeplanen knyttes opp til dette.
Og ellers ligger det mye læring i hele prosessen.

Refleksjoner og vurderinger.

Denne prosessen med prosjektet med Randi har vært en reise med undring,fantasi,kreativitet,glede,latter,fellesskap,vennskap,tillit,trygghet og omsorg.
Det er ett hav av fagstoff og mye rammeplan som kan flettes inn her.Og etter egen erfaring lærte jeg og bruke rammeplan og oppdaget hvor mye nyttig lesestoff det er i boka.
Jeg husker så godt jeg fortalte styrer hvor mye av rammeplanen jeg har bruk i prosjektet uten og være klar over det. Og det var en tankevekker.Vi assistenter bruker mye pedagogikk i barnehagen uten og være helt klar over det. Så dette har vært en utrolig stor læringsprosess for meg. Og dette får meg til og tenke på Inge Eidsvæg sitt forelesning på Gjøvik som rørte meg til tårer.Læring-lærer gjennom praksisen vi opplever, ha interesse, tid,rom,omsorg og kvalitet og være en innkluderende barnehage.
Ifølge rammeplan 1.4.
Barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for felleskap og vennskap.
1.5. Barns medvirkning.
Kap.2. omsorg,lek og læring.
Og det er mye fagområder vi er innom gjennom Randis prosjekt.
3.1. kommunikasjon,språk og tekst.
3.3.Kunst,kultur og kreativitet.
3.7.Antall,rom og form.
4.2.Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring.
Mine refleksjoner gjennom dette prosjektet er den store skapegleden som våknet i barnet og gnisten i øyet.
Og få kunne delta og kunne observere har vært gledelig og lærerikt.
Slottet ble kjempefint og jentene hadde mye god lek med slottet.
Utsagn fra Småbarnspedagogikk:Læring og felleskap.
Kunnskap  og læring er begreper som uløslig er knyttet sammen.Barna lærer gjennom felles handlinger og aktiviteter i barnehagen i samarbeid med hverandre og med ett aktivt og medvirkende personalet.
Og dette er mye av det jeg fokusert i prosjektet, ikke bare det kreative.
Dette er en kvalitet som er god og ha med seg i voksen alder, som komunikasjon,samarbeid,fellesskap og innkludering.

Avslutning/konklusjon:
Prosjektet ble stilt ut i garderoben:)
Med dokumentasjon og bilder og fremgangsmåten.
Det blir i større grad et prosjekt hvor læringserfaringer og opplevelser knyttes til fellesskapets muligheter og verdier.(Småbarnspedagogikk)
Bare og se stoltheten og gleden Randi og resten av jentene viste når det ble stilt ut var belønningen i seg selv.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar